So which of the favors of your Lord would you deny?

(Al-Quran: 55)

Thursday, March 8, 2018

Bahaya Alfalfa: Untuk Siapa dan Kenapa Alfalfa Bahaya?

Assalamualaikum dan salam sejahtera semua.

Apa khabar semuanya? Harapnya semua sentiasa berada di bawah lembayung rahmatNya.

Hari ini KakMun nak kongsikan sedikit berkenaan Alfalfa. Tapi perkongsian kali ini berkisar berkenaan bahaya Alfalfa kepada beberapa golongan.

Sebelum itu, mari kita lihat serba sedikit berkenaan Alfalfa.

Apa itu Alfalfa?

Alfalfa (Medicago Sativa) membawa maksud ‘Bapa Segala Makanan’. Gelaran ini diberi oleh kaum Arab di Persia sejak beberapa abad dahulu. 

Tumbuhan alfalfa mempunyai struktur akar yang unik di mana struktur akar yang panjang dan tumbuh mendalam mencapai 30 hingga 40 kaki ke bawah tanah. Oleh yang demikian, alfalfa berkeupayaan menyerap pelbagai garam galian , vitamin-vitamin dan lapan jenis asid amino perlu, satu-satu kelebihan yang tidak boleh ditanding oleh tumbuhan darat yang lain. 

Tumbuhan alfalfa amat kaya dengan metionin (salah satu jenis asid amino perlu yang tidak dapat dihasilkan oleh tubuh manusia), vitamin A, C, D, sedikit vitamin K dan enzim. Ia merupakan salah satu sumber semulajadi utama vitamin K. vitamin ini diperlukan oleh hati untuk menghasilkan protrombin, satu bahan penting untuk pembekuan darah.

Alfalfa: Bahayanya untuk Siapa dan Kenapa?

1. Wanita Mengandung


Alfalfa boleh menyerupai Estrogen, sejenis hormon wanita yang berkurang sewaktu mengandung. Penggunaan Alfalfa dalam dose yang tinggi, berbanding yang terdapat dalam makanan dikhuatiri memberi kesan kepada ibu mengandung


2. Pakit autoimun


Pesakit auto imun seperti, Systemic Lupus Erythematosus (SLE), Multiple Sclerosis (MS), Rheumatoid Arthritis(RA) dilarang untuk mengambil alfalfa. Ini kerana kajian menunjukkan bahawa pengambilan Alfalfa boleh mengaktifkan sistem imun dan boleh menyebabkan penyakit auto imun ini bertambah teruk


3. Pesakit Kanser Ovari, Kanser Uterus, Endometriosis, Fibroid


Pesakit yang mempunyai Penyakit ini yang sensitif terhadap hormon estrogen tak sesuai untuk mengambil alfalfa kerana , alfalfa boleh menyerupai hormon estrogen. Pengambilan alfalfa boleh menyebabkan penyakit ini menjadi lebih teruk

4. Kencing Manis


Pesakit kencing manis yang mengambil ubatan secara oral, ataupun suntikan tidak digalakkan untuk mengambil alfalfa. Ini kerana , alfalfa boleh merendahkan gula dalam darah. Dan dikhuatiri boleh menyebabkan pesakit kencing manis mengalami simptom hypoglycemia iaitu kurang gula dalam darah seperti ; pitam, pening kepala, badan berpeluh, jantung berdebar debar, dan koma



5. Pesakit yang Menerima Pemindahan Buah Pinggang


Ada satu kes report perubatan yang menunjukkan pesakit yang menerima pemindahan buah pinggang menghadapi masalah "Transplant Rejection" setelah 3 bulan mengambil suplemen mengandungi alfalfa.

Sekian perkongsian dari KakMun. harap maklumat ini berguna kepada awak semua.



JAMINAN KAMI

Shaklee merupakan suplemen semulajadi dan memegang piagam
  • Selamat (sijil Halal dan kelulusan KKM)
  • Semulajadi
  • Berkesan
  • Piagam ini telah diikrarkan semenjak lebih 50 tahun lalu, dan kini masih teguh berpegang padanya.
  • Shaklee Difference: Always Safe, Always Works, Always Green.

MENGAPA KAKMUN?

KakMun merupakan pengedar Shaklee yang jujur dan amanah, serta lebih mementingkan kesihatan anda. Hubungi KakMun agar KakMun boleh bantu anda dan keluarga anda lebih sihat. 

KakMun juga akan menyediakan jadual pengambilan vitamin dan konsultasi percuma berkaitan produk Shaklee yang sesuai untuk anda.

PENGHANTARAN

Penghantaran melalui pos akan diatur ke seluruh dunia samada menggunakan khidmat Poslaju, City-Link, GDex atau lain-lain yang bersesuaian dengan lokasi anda.

PEMBAYARAN

Pembayaran boleh dibuat menggunakan akaun Maybank, CIMB, Bank Islam atau Bank Muamalat.

NAK BELI SET SHAKLEE

Untuk mendapatkannya, anda mempunyai beberapa pilihan:
  • Belian online dengan menggunakan kad debit atau kad kredit anda
  • Belian di cawangan Shaklee terdekat (ID: 1260370) 
  • Hubungi KakMun di talian WhatsApp / Telegram +6012 686 5269 (Hunny Sooudin) untuk sebarang bantuan / belian melalui saya
Untuk pembelian produk Shaklee secara online menggunakan kad kredit / kad debit anda? Klik imej di bawah.

Atau daftar keahlian Shaklee untuk penjimatan hebat. 



NAK JADI PENGEDAR SHAKLEE?

Berminat menjadi pengedar Shaklee dan mendapat bonus tunai serta banyak manfaat lain? 

Jom sertai team business kami, THE UPHOLDERS GROUP yang mempunyai ahli aktif, kelas online percuma dengan masa yang fleksibel.

No comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

TuneList

TuneList - Make your site Live