So which of the favors of your Lord would you deny?

(Al-Quran: 55)

Monday, July 15, 2013

Bila Malam Makin Pekat

Dalam hidup..
Tiada seorang pun tidak pernah tidak punyai masalah..
Dalam hidup..
Tiada seorang pun yang terlepas dari ujian...
Cuma yang membezakan semua tu.... ialah situasi...
Situasi bagaimana bermula masalah tu...
Situasi macam mana nak menghadapi semua ujian tu...
 
Aku...
Bukan terlalu kuat pegangan padaNya...
Terlalu banyak compang-campeng dalam amalan fardhuku..
Bukan bermaksud aku tidak percaya...
Cukuplah didefinisikan sebagai tidak alim...
 
Cuma..
Aku cukup yakin bila didatangi ujian..
Itu adalah perkara yang mampu untuk aku hadapi...
Sebesar mana pun ia...
Bila datang musibah.. pasti terselit hikmah...
Sifir logik yang selalu aku pakai..
 
Ada pernah aku terbaca...
Nukilan ayat seorang ilmuan...
 
"Andai malam makin kelam, itu tandanya fajar makin menyinsing"
 
Berlandaskan itu...
Aku hadapi apa pun ujiannya...
Halangan yang ada.. Bukan bererti kita perlu mencari lencongan..
Adakalanya cukup sekadar kita terus mendaki...
Bahkan adakala ia lebih mudah dihadapi begitu...
Kerna jika memilih untuk mencari lencongan..
Pasti ada halangan lain di perjalanan baru itu..
Ya.. Semua perjalanan... Belum tentu lancar segalanya...
Belum pasti mudah laluannya....
 
Andai berhadapan dengan mereka yang tidak bersih hatinya..
Perlu difikir segala kemungkinan...
Namun usah risau.. Andai ditakdirkan teraniaya kelak..
Kerana dunia bukan selamanya..
Padang keadilan bukan sekadar di sini...
Masih luas terbentang segala janji Tuhan di sana..
Masih ada bekalnya doa insan teraniaya...
Jangan pernah risau...
Usah gusar...
Setiap yang berlaku itu telah tertulis...
Kita pelakon yang sudah ditentukan watak dan jalan cerita...
Di penghujung nanti...
Tersingkaplah segala rahsia...
Terlihat semua hikmah...
Dan pasti dengan izinNya..
Terukir senyuman penuh syukur...
 
Aku..
Punya jalan yang aku perlu lalui...
Bukan semua yang bermula dengan manis itu akan kekal kemanisannya..
Hidup tidak ada enaknya jika berterusan dalam kemanisan....
Bahkan Tuhan tidak pernah menjanjikan hidup yang selamanya manis...
KekasihNya, Muhammad S.A.W juga ada ujiannya..
Inikan pula kita manusia biasa...
 
Ya Allah...
Andai berat ujian yang bakal mendatang...
Kupohon dariMu kekuatan untukku menghadapinya...
Andai dugaan itu panjang tempohnya...
Kupohon dariMu kesabaran untukku menempuhinya...
 
Aku lebih selesa membiarkan masa menyingkap segalanya..
Bukan tidak pernah disalahkan..
Tapi aku tak perlu terlalu membela diri...
Seperti suatu ketika dulu...
Saat didatangi ujian..
Aku cuma perlu diam..
Tunggu hingga waktu membuka segalanya...
Saat mata manusia melihat dengan sendirinya...
Tika itu kebenaran mula terlihat...
Ya... dan di kala itu juga manusia mula menghukum insan yang sepatutnya...
Bukan karma...
Tapi itulah aturan Dia...
Aku wajib bersangka baik dengan setiap aturanNya...
Pasti ada hikmah..
Pasti ada sinar...
Pasti....!!!
 

No comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

TuneList

TuneList - Make your site Live