So which of the favors of your Lord would you deny?

(Al-Quran: 55)

Sunday, February 4, 2018

5 NUTRISI PENTING UNTUK KESIHATAN ANAKANDA

Perkara penting yang perlu diketahui oleh setiap ibu bapa utk memastikan anak membesar dengan baik adalah nutrisi asas kepada kesihatan anak.

Ada lima nutrien yang diperlukan oleh tubuh badan kanak-kanak yang semakin membesar setiap hari.

5 nutrien ini penting untuk tulang dan gigi yang kuat, sistem penghadaman yang baik, darah kaya oksigen, dan tabiat pemakanan yang sihat yang dapat dimanfaatkan oleh anak sepanjang hayat.

🥛Kalsium - membantu membuat tulang dan gigi yang kuat. Makanan yang paling tinggi dalam kalsium berasal dari lembu - susu rendah lemak, keju, dan yogurt. Beberapa sayuran berdaun dan jus yang diperkaya juga merupakan kalsium yang baik.

1. Mulakan hari dengan semangkuk bijirin sejuk atau panas di atasnya dengan skim atau susu rendah lemak dan buah segar yang dihiris.

2. Hidangkan yogurt rendah lemak, smoothies, atau keju selepas sekolah dan antara makanan untuk makanan berkhasiat kalsium yang berkhasiat.

3. Jus dan bijirin yang diperkaya kalsium adalah alternatif yang baik untuk membantu memenuhi keperluan harian anak.

Idea Snek : Tingkatkan pengambilan kalsium anak dengan menggabungkan susu coklat rendah lemak, pisang, dan ais ke dalam smoothie yang lazat untuk makanan.

🍌Serat - Kanak-kanak perlukan banyak serat setiap hari untuk memastikan sistem pencernaan mereka berfungsi dengan baik.

Boleh cuba cara ini untuk dapatkan anak-anak merasai rasa makanan yang kaya serat, yang mereka suka makan.

1. Satu mangkuk bijirin serat tinggi adalah permulaan yang baik untuk memenuhi keperluan harian anak anda. Baca label makanan untuk mencari bijirin yang memberikan 3 gram atau lebih serat setiap hidangan.

Biasanya, lebih banyak gula dalam bijirin, serat kurang. Tambah rasa manis kepada bijirin dengan buah segar (tanpa gula), atau buah beku.

2. Sediakan buah-buahan dan sayur-sayuran penuh untuk membantu anak anda memenuhi lima hidangan serat yang disyorkan sehari. Buah-buahan dan sayur-sayuran mengandungi lebih banyak serat dan kurang gula daripada kebanyakan jus.

3. Kacang sarat dengan serat dan protein. Masukkan ke dalam sup, rebus, salad, telur hancur dan omelets, dan salsas.

Idea Snek : Sapu mentega kacang Dan taburkan kismis pada roti sebagai snek kegemaran anak.

🍶Protein - Setiap sel dalam badan diperbuat daripada protein, yang menjadikan nutrien utama ini penting untuk pertumbuhan dan pembangunan yang sihat. Protein ditemui dalam produk haiwan seperti tenusu, telur, makanan laut, dan daging.

Protein juga ada dalam kacang, kacang, sayuran, dan bijirin. Tingkatkan pengambilan nutrisi anak anda dengan idea-idea makanan kaya protein.

1. Kanak-kanak suka telur. Buatkan Toast ditambah telur hancur, lempeng, dan omelet adalah hidangan yang menyenangkan kanak-kanak juga yang mengandungi banyak protein, besi, dan nutrien.

2. Boleh juga berikan Salmon atau fillet ikan yang lain dengan sos salsa atau teriyaki untuk beri protein kepada anak anda bersama-sama dengan asid lemak omega-3 yang sihat.

3. Tambah kacang ke bijirin, yogurt, atau sayur-sayuran untuk menambah protein, serat, dan lemak tak tepu yang sihat.

Idea Snek : Campuran dessert adalah snek hebat on-the-go yang juga mudah disediakan. Taburkan bersama campuran buah kering seperti kismis, pisang, epal, atau cranberry, kacang (kacang soya atau kacang), dan bijirin serat tinggi.

🍇Superfood antioksidan - Antioksidan membantu mempertahankan tubuh daripada bahan berbahaya yang dapat merosakkan sel-sel tubuh. Kuasai diet anak anda dengan makanan yang kaya dengan antioksidan, seperti badam, buah beri, sitrus, wortel, bayam, tomato, dan lada bell pepper.

1. Buat jus oren, jus citrus 100%, buah, atau kacang granola kepada latihan sukan anak untuk berikan rasa menyegarkan dan bertenaga.

2. Pek makan tengah hari dengan tomato keci, anggur, atau potong red bell pepper untuk makanan tengah hari atau makanan ringan yang kaya dengan serat dan antioksidan.

3. Tambah banyak tomato yang kaya dengan antioksidan atau sos tomato kepada pizza, spaghetti, meatloaf, sup, dan stew.

Idea Snek : Dessert cantik untuk dilihat dan menyeronokkan untuk dimakan. Buat satu dengan meletakkan yogurt rendah lemak, blueberries segar atau beku, dan badam panggang ke dalam gelas tinggi.

🥦Besi - Diet kanak-kanak sering kekurangan zat besi, mineral yang membawa oksigen dalam darah dan membantu menjaga anak-anak bertenaga. Tingkatkan zat besi dalam diet anak-anak anda dengan daging tanpa lemak, telur, ikan, sayur-sayuran berdaun gelap, kacang-kacangan, buah-buahan kering, dan bijirin diperkaya besi.

🍊Vitamin C  meningkatkan penyerapan zat besi.

1. Hidangkan salad bayam pada waktu makan, dihiasi dengan strawberi, cranberry kering, dan / atau kacang almond dengan raspberry. Buah akan membantu tubuh menyerap besi dalam bayam, dan anak-anak akan menyukai kepelbagaian rasa.

2. Apabila anak-anak menolak hidangan, tawarkan bijirin diperkaya besi di atasnya dengan susu rendah lemak dan buah sebagai pengganti makanan yang sihat.

Idea Snek : Balut tortilla gandum yang diperkaya dengan besi dengan isi ayam, keju serat rendah lemak, dan cranberry kering untuk snek yang sihat.

Rujukan :

https://www.webmd.com/parenting/raising-fit-kids/food/kid-nutrition-basics#2

No comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

TuneList

TuneList - Make your site Live