So which of the favors of your Lord would you deny?

(Al-Quran: 55)

Monday, January 7, 2013

Hidup Jangan Jadi Munafik

Bukan senang kalau hidup dikelilingi orang yang pada mata kasarnya kelihatan seperti seorang yang sangat hebat dan sangat dihormati dek kerana apa yang dilakukan mereka ketika berada di depan mata orang lain..
sedangkan kita tau dan maklum tentang kekurangan dan kelemahan orang itu...

What make it worst is... bile kite hilang hormat pada orang itu, kite yang dipersalahkan... ya, kerana tidak menghormati orang yang orang lain hormat..
Maaf... tapi aku bukan manusia munafik yang mampu untuk tunjuk rasa hormat aku pada orang yang tiada nilai untuk dihormati... aku sudah muak dengan kata orang bila ada yang menghukum aku dek kerana aku jujur dengan perasaan benci aku pada manusia- manusia yang lebih banyak mendatangkan kesusahan dalam hidup orang lain...
Bagi aku.. kalau hidup tak dapat nak menyenangkan or memudahkan hidup orang lain.. cukup la sekadar hidup dengan tidak menyusahkan or tidak membebankan hidup orang lain...

Aku cepat hilang hormat pada manusia yang sempurna anggota tubuh tapi cacat dari segi menggunakan kesempurnaan anggota tubuh tu... Dan aku lebih hormat pada mereka yang tidak sempurna anggota tubuh tapi mereka sempurna dalam menjalani kehidupan mereka dengan usaha atas apa jua kudrat yang tersisa pada ketidak sempurnaan anggota badan mereka itu...

Kalau ade orang yang kata bukan senang bile dalam hidup dia ada orang yang orang lain hormat sedangkan depan mata dia, terzahir semua kekurangan orang itu.. Maka aku akan kata, aku faham macam mana perasaan itu.

Dari zaman belajar, aku berdepan dengan manusia munafik, yang di depan orang pijak semut pun tak mati.. tapi bila di belakang orang, hanya orang-orang tertentu saja yang tau kesiyalan dia...
Dan sebagai seorang yang memang tak reti nak selindung-selindung dan bersuara kuat macam aku, bila berlaku pertelingkahan, maka jari akan menunding ke arah aku untuk menunjukkan kesalahan itu, aku puncanya.. Aku, lebih suka ambil pendekatan - diam. Bukan bererti aku salah. Tapi memberi ruang orang lain untuk melihat sendiri kesiyalan orang itu.

Ya.. akhirnya ada yang datang pada aku... " Aku ingat selama ni ko yang carik pasal dengan dia.. Tapi lepas dah 2-3 orang kene ngan mulut hancing dia, baru aku tau, orang mulut laser cam ko lagi baik dari perempuan lembut yang mulut hancing cam dia.."
Ya.. Orang ada mata untuk melihat...
Biarkan mereka lihat.. dan ada yang mungkin rasa sendiri tempias kesiyalan tuh...

Aku tidak mengatakan aku baik.. No, not even close to that.. Cuma aku ade dosa yang aku perlu tanggung sendiri.. Dan aku kalau melibatkan orang-orang yang akan menambah dosa aku dek kerana silap aku pada orang tu, adakala, aku cuma mahu pergi jauh je dari orang tu.. Atau lebih baik kalau orang tu pilih untuk keluar dari hidup aku.. Aku taknak jadi manusia munafik...

Ada ketika, aku rasa tak larat sangat nak berdepan dengan manusia macam ni.. Ya, kerana mereka, aku dapat dosa tambahan... Bukan sekadar mendatangkan kesempitan dan kesukaran dalam hidup aku kat atas dunia ni... tapi jugak menambah beban dosa yang sure-sure aku akan bawak ke sana nanti...

No comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

TuneList

TuneList - Make your site Live