So which of the favors of your Lord would you deny?

(Al-Quran: 55)

Wednesday, May 9, 2012

Creme Caramel : 1st Try... Menjadi.. Yeah....

Seronok kot....
Bile buat mende for the first time... menjadi...
Hehehehehehe...
Bukan mende susah pun...
Creme Caramel jer...

Sekadar gambo hiasan.. ehehehehe
Aku  memang sorang manusia yang suke sangan makan puding caramel ni.. Hehehehe...
Tapi tatau le kenape susah sangat aku nak mencari resepi (bukan susah nak jumpe, tapi aku yang tak rajin nak cari)
Sampai le satu hari, aku terjumpe resepi ni...
Aku lupe lak link katne aku dapat resepi ni aritu...

Meh nak share resepi sket...

Bahan A (Caramel)
1 cawan gula (len kali aku nak try guna 1/2 cawan jer)
3/4 cawan air (mendidih)

Cara-cara
  1. Kacau gula dalam kuali hingga perang dengan api perlahan. Jangan sampai hangus, nanti pahit rasa caramel tu..
  2. Bila gula dah cair, masukkan air panas perlahan-lahan. Jangan tuang sekaligus. Bahaya sebab boleh terpercik..
  3. Kacau dan kemudian sejukkan.

Bahan B
1/2 cawan gula (len kali aku nak kurangkan gak sukatan yang ni)
4 biji telur (saiz B) - better telur dibiarkan dalam peti sejuk sekejap untuk cepat kembang
1 tin susu cair
1 sudu teh esen vanila
3 sudu besar tepung kastard
1/2 cawan air

Cara-cara
  1. Didihkan air dalam pengukus
  2. Blend gula dan telur hingga betul-betul kembang - untuk dapat texture yang halus
  3. Masukkan susu cair, esen vanila, air dan tepung kastard. Blend sekejap supaya tepung sebati
  4. Tuangkan gula hangus tadi ke dalam loyang
  5. Kemudian tuangkan adunan bahan B pelahan-lahan ke atas adunan bahan A - boleh jugak kalau nak tapis buih-biuh, tapi kalau tak tapis pun, sedap jer...)Kukus selama 30 - 35 minit (Bergantung pada ketebalan puding korang la...)
  6.  Sedap dimakan lepas disejukkan sebentar dalam peti
  7. Kalau nak lagi sedap, kongsikan dengan jiran atau kekawan kat opis... Dapat pahala....
      Kalau tak suke manis, boleh kurangkan sukatan gula.. Sebab aku sendiri pun rase puding ni agak manis... Hehehehehe..

      One more thing aku suke, adunan ni takyah pukul gune mixer.. gune blender jer.. Ye, gune blender jer.. Senang keje.. Hehehehe.. Cepat pun cepat..
      

      2 comments:

      1. mmg sedap.. td sara kasi rase,,, hihihi mmg sedappp lah.. i suke makan je.. nak buat??? adehhhhhhh wakakakakakka

        ReplyDelete
        Replies
        1. Simple jer nak wat... Klo ade mase try le buat.. Takpun suh Sara buat.. hehehe

          Delete

      Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

      TuneList

      TuneList - Make your site Live