So which of the favors of your Lord would you deny?

(Al-Quran: 55)

Thursday, November 21, 2013

Masa Lalu Bisakah Menjadi Masa Hadapan

Datang lagi masa lalu...
Masa lalu yang aku kira sudah menjadi kenangan..
Datang bertandang dengan perkhabaran baru...
Mengintai ruang.. untuk menjadi masa depan...

Terlalu banyak pilihan...
Terlalu banyak keputusan...
Tuhan... 
Terlalu aku beruntung...
Masih punya peluang memilih..
Masih punya ruang menilai...

Bantulah aku...
Demi masa depan yg Engkau lebih tahu...

Laluan mana harus aku lalui..
Menghala terus ke depan..
Tanpa aku perlu toleh ke belakang..
Cukup sekadar aku bawa kenangan...
Sebagai pengajaran diperoleh...
Dari masa lalu seperti rencanaMu...

Dalam 100 hari ini..
Terlalu banyak jatuh bangun aku..
Hingga ada waktu...
Sedang aku terkial-kial untuk bangun...
Belum sempat berdiri..
Aku jatuh kembali...
Mungkin tertulis plot ceritera aku kali ini..
Lalui saja...
Tiada daya aku untuk mengubah...
Calar cuma sedikit...
Pengalaman itu jauh lebih manis...
Dalam kelat kejadian apa sekalipun..
Syukur...

Dalam 100 hari ini juga...
Ada warna sebenar manusia yg terlihat...
Ada suci hati manusia yg terbukti...
Ada cinta lama yg masih mekar tanpa sedar...
Terlalu banyak yg diperlihatkan...
Dalam 100 hari ini...

Dan terdetik...
Apakah yg bakal aku lalui...
Dalam 100 hari akan datang...???
Moga masih tersisa kekuatan...
Moga yg rapuh sempat sembuh..
Sebelum dibalun sang rasa lagi...

Tiada mustahil dalam ceritera aku...
Plot bukan bikinan aku...
Aku cuma pelakunya...
Jalan ceritera aku... Dia penulisnya..
Yang pasti...
Setiap duka takkan lama...
Setiap luka bakal sembuh...
Semua dengan izinNya...

No comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

TuneList

TuneList - Make your site Live